Przydatne skróty klawiszowe w 3Ds max , które warto zapamiętać aby ułatwić sobie pracę:
Q – wybieranie obiektu (1), wraz z kolejnym naciśnięciem zmieniamy sposób zaznaczania obiektów (3);
H – lista obiektów jakie znajdują się w scenie (2);
W – przesuwanie obiektu (4);
E – rotacja obiektu (5);
R – skalowanie (6);
F9 – szybki render (7);
F10 – opcje renderu (8);
V– otwiera podręczne menu z możliwością wyboru widoku w oknie;
Z – centrowanie widoku na zaznaczonym obiekcie;
C– widok z kamery, ustawionej wcześniej w scenie;
F – widok z przodu;
B– widok z dołu;
T – widok z góry;
L – widok z lewej strony;
P – widok z perspektywy;
D – wł./wył. odświeżania widoku, ( przy wyłączonym odświeżaniu, w lewym górnym rogu okna pojawia się napis „disabled” );
Alt + X – wł./wył. opcji przezroczystości obiektu (obiekt jest przezroczysty tylko w podglądzie sceny);
Alt + W – przełączenie widoku na pełny ekran;
Alt + Q – izolacja wybranego obiektu;
Ctrl + X – wł./wył. trybu „expert mode„;
Ctrl + L – wł./wył. podglądu oświetlenia sceny (zaleca się wyłączenie tej opcji, natężenie świateł w podglądzie najczęściej nie pokrywa się z tym co otrzymujemy w końcowym renderze);
Shift+ F – wł./wył. ramek „safe frames” w podglądzie;
F3 – widok samej siatki obiektu (rys.1) ;
F4 – widok poligonów z zarysowaną siatką (rys.2);
Do nawigacji w 3Ds max możemy używać menu znajdującego się w prawym dolnym rogu
jednak dużo wygodniej jest używać scroll’a (kółka od myszki):
– wciśnięty scroll – przesuwanie obrazu (rączka),
– wciśnięty scroll + lewy ALT – obracanie wokół sceny (orbita),
– obracanie scroll’a – przybliżanie / oddalanie obrazu (lupa).
Tworzenie własnych skrótów klawiszowych w 3Ds max
W 3Ds max mamy możliwość zdefiniowania własnych skrótów klawiszowych i edytowania istniejących. Opcja ta jest bardzo przydatna, zwłaszcza dla bardziej doświadczonych grafików, pozwalająca przyspieszyć pracę z programem.Najprościej, aby zdefiniować własne skróty klawiszowe klikamy prawym przyciskiem myszy w pustym miejscu górnego menu (rys. poniżej) i z nowo rozwiniętego menu wybieramy opcje customize. W nowo otworzonym oknie wybieramy zakładkę Keyboard. Z długiej listy operacji wybieramy tę, której chcemy przyporządkować skrót lub zmienić istniejący.Klikamy następnie w okienko Hotkey i naciskamy skrót klawiszowy lub kombinację klawiszy, którą chcemy przypisać. Jeżeli wybrany skrót nie został nigdzie wcześniej przyporządkowany (<Not Assigned>) to możemy go dopisać jako nowy skrót do wybranej akcji. Stworzone własne skróty klawiszowe możemy zapisać klikając Save…
Przy włączonym już editable poly nie mogę zaznaczyć jednocześnie 2 krawędzi obiektu. (Ruch przeciągniecia zaznaczenia myszką) Wcześniej wszystko działało. Czy ktoś wie jak to naprawić ?
bardzo mi pomogłeś :p Dzięki
Niestety u mnie skrót Alt + X (włączanie przeźroczystości obiektów) nie działa (wersja 2019) – co może być tego powodem?
Należało by sprawdzić czy do danej akcji na pewno przypisany jest skrót – klikamy prawym przyciskiem na górnym pasku i z menu wybieramy „customize…” a następnie zakładkę „keyboard”. Z listy action znajdujemy pozycje „display as see-through…” i jeśli nie ma przypisanego skrótu to można go przypisać za pomocą opcji z prawej strony listy : „hotkey” i „assigned to”
dziekuje;)
plus dla ciebie 😉