Obecnie na rynku jest szereg programów przeznaczonych do tworzenia trójwymiarowej grafiki. Są wśród nich programy łatwe w obsłudze takie jak: SketchUp czy Blender, choć często mające spore ograniczenia to dla mniej wymagających, mogą być w pełni wystarczające.
Do bardziej zaawansowanych programów, które można już wykorzystywać w celach komercyjnych zalicza się: 3D studio max, Softimage, Maya oraz Cinema. Ich możliwości są dużo większe (co jest proporcjonalne do wysokiej ceny), jednak opanowanie ich na dobrym poziomie wymaga sporo poświęconego czasu i parę lat praktyki.
Znajomość takiego programu przynajmniej na podstawowym poziomie jest już standardem jaki wymaga się od młodych architektów czy projektantów wnętrz. W biurach architektonicznych czy firmach developerskich trójwymiarowa wizualizacja stała się już podstawowym narzędziem do prezentowania swoich projektów.
Etapy tworzenia wizualizacji:
1/ Wykonany wcześniej projekt budynku np. w AutoCad importujemy do środowiska naszego programu. W Polsce jednym z najbardziej popularnych programów do tworzenia grafiki trójwymiarowej jest 3Ds max.
2/Na podstawie projektu architektonicznego (rzutów, przekrojów) tworzony jest trójwymiarowy model budynku, kolejno poszczególne ściany, schody, okna itd.
3/Następnie tworzymy mniejsze modele będące na wyposażeniu wnętrza naszego pomieszczenia jak np. drzwi, meble, AGD, akcesoria itp. Każdy model w środowisku 3D ma strukturę siatki składającej się z wierzchołków, krawędzi oraz płaszczyzn i poprzez modyfikowanie tejże siatki uzyskujemy wymagany kształt. Proces modelowania jest najbardziej pracochłonnym etapem.
4/Na powstałe trójwymiarowe obiekty nakładamy odpowiednie materiały, których parametry decydują m.in. o tym, jak powierzchnie obiektów odbijają i rozprowadzają światło.
5/Dodajemy oświetlenie do naszej sceny, naturalne oraz sztuczne. Następnie ustawiamy w odpowiedniej pozycji kamerę.
6/ W następnym etapie wykonujemy tzw. „render„, czyli komputer dokonuje kolejnych obliczeń: definiuje światła, powierzchniom obiektów nadaje odpowiedni kolor i fakturę, określa cienie rzucane przez obiekty, załamanie i rozpraszanie światła itd. Proces ten może potrwać nawet kilka godzin. Otrzymany w ten sposób render podlega jeszcze post produkcji np. w Photoshopie, gdzie można poprawić wszelkie niedoskonałości otrzymanej wizualizacji.
Hej Marcin!
Bardzo fajny blog, super tutoriale. Wszystko przygotowane w czytelny i zrozumiały sposób. Szukam tutorialu na wymodelowanie fotorealistycznych pościeli w 3d maxie, znasz może jakiś? Może sam byś taki przygotował? Pozdrawiam!