W 3Ds max mamy możliwość mieszania ze sobą różnych materiałów, co jest niezwykle przydatne np.przy tworzeniu wszelkiego rodzaju zabrudzeń,które podnoszą realizm naszych wizualizacji. Poniższy tutorial przedstawia w jaki sposób możemy wykonać materiał zabrudzonej ceglanej ściany, korzystając możliwości VRayBlendMtl.
Zaczynając, z listy dostępnych materiałów Vray wybieramy VRayBlendMtl.
Mamy tam dostępne następujące sloty:
Base material: tu ustawiamy podstawowy materiał, czyli w tym wypadku ceglany mur.W tym materiale jako diffuse map wrzucamy naszą texturę czerwonego muru z cegieł i ustawiamy wstępnie poziom refl. oraz wrzucamy czarno-białą texturę w slot bump.
Coat materials: tu będzie znajdował się materiał odpowiedzialny za zabrudzenia na murze – w tym przypadku ustawiony jest zwykły VRaymateriał z szarym kolorem, może to także być ta sama tesktura cegieł co w base materials tylko, że ciemniejsza (inaczej nie zauważymy efektu). W obu materiałach coat i base w slocie bump umieściłem tą samą czarno-białą teksturę odpowiedzialna za efekt nierówności muru z cegieł.
Blend amount: w tym slocie ustalamy sposób mieszania się tych dwóch powyższych materiałów. Robimy to za pomocą czarno-białej tekstury (maski) w kształcie zabrudzeń. Tekstura ta działa w ten sposób, że tam gdzie mamy biały kolor wystąpi materiał Coat, a gdzie czarny – Base. Kolor szary sprawi, że tam wymieszają się dwa materiały, w stopniu zależnym od poziomu szarości. W powyższym przypadku użyłem tekstury, gdzie zabrudzenia są szare co sprawi, że pod materiałem coat będzie też widoczny materiał base.
Po wrzucenia tekstury maski w trzeci slot, uzyskamy efekt odwrotny do zamierzonego (zabrudzenia są na obszarze białym), ale nie stanowi to większego problemu. W materiale Blend amount, w opcjach bitmapy w zakładce Output zaznaczamy opcję invert i wszystko wraca do normy ( materiały zamieniają się miejscami). Można też wykonać podobny zabieg w Photoshopie.
Efekt możemy zobaczyć na poniższych screenach. Należy pamiętać, aby wszystkie tekstury (cegły i maska) zostały odpowiednio zmapowane na obiekcie, aby zabrudzenia występowały w tym miejscu w którym chcemy.(Niezależne mapowanie różnych tekstur na obiekcie w kolejnym tutorialu).
Jest to tylko przykład z wielu możliwości zastosowania materiału VRayBlendMtl. Można go użyć np. przy tworzeniu mokrego materiału, butelki z naklejoną etykietą czy pękniętego szkła oraz wiele innych.